con|temporary

« zur Übersicht
english


Michael Kidner
Michael Kidner
Michael Kidner


WalkerHill
WalkerHill
WalkerHill

30. Januar 2003 - 15. März 2003
COLOUR CODES
Michael Kidner & WalkerHill

In der Ausstellung 'Colour Codes' stehen sich zwei Positionen konstruktiver Kunst gegenüber. Zum einen sind dies die Gemälde und Zeichnungen von Michael Kidner [*1917], einem der Altmeister des englischen Konstruktivismus und der Op-Art, von dem wir einen kleinen Querschnitt von Arbeiten der vergangenen vierzig Jahre präsentieren können; zum anderen zeigen wir Installationen von WalkerHill (Michael Walker [*1970] und Martyn Hill [*1957]), die durch ihre minimalistischen Papierobjekte Farbräume von hoher Eindrücklichkeit schaffen.

'We all feel in awe in front of beauty, as much as before an Islamic temple or a Gothic cathedral as before the Alps or a thunderstorm. Our first thought may be to kneel in wonder as feeling overwhelms us. Later we reflect. We ask questions inspired by experience. Art is produced out of both these states of mind.' So beschrieb Michael Kidner 1972die Grundlagen seiner Arbeit. Ganz rational konstruiert er seine Bilder als Repräsentationen der Welt. Seine Farbfelder sind Nachbilder mathematischer oderphysikalischer Prozesse. Die Arbeiten von WalkerHill sind durchstrukturierte Organismen. Sich wiederholende Formen und Objekte erscheinen als präzise Variation eines Themas. Erst bei genauerem Hinsehen wird deutlich, dass die Objekte von Hand aus Papier gefertigt sind und deshalb stetig variieren. Beiden künstlerischen Positionen ist die Gegenüberstellung wissenschaftlicher Präzision mit menschlicher Variation eigen, beide alternieren zwischen der Erfahrung poetischer Farbwelten und künstlerischer Konstruktion.






Colour Codes' brings paintings and drawings by Michael Kidner [*1917] - one of the masters of constructivism and op-art – together with installations and minimalist paper objects by the artist duo WalkerHill (Michael Walker [*1970] and Martyn Hill [*1957]).

'We all feel in awe in front of beauty, as much as before an Islamic temple or a Gothic cathedral as before the Alps or a thunderstorm. Our first thought may be to kneel in wonder as feeling overwhelms us. Later we reflect. We ask questions inspired by experience. Art is produced out of both these states of mind.' Thus Michael Kidner described the basis for his work in 1972. Very rationally, he constructs his pictures as representations of the outside world. His colour fields are after-images of mathematical or physical processes. The works by WalkerHill are constructed organisms. Repetitive forms and objects seem to be a precise variation of a theme. Only on closer examination it becomes clear that the objects are made of paper and folded or stacked by hand, and thus continuously changing. Both artistic positions rely on the confrontation of scientific precision with human variation; both alternate between the artistic construction and poetic colour spaces.

con|temporary 2005 :: Leipziger Straße 55 :: D-10117 Berlin
info@con-temporary.de

www.con-temporary.de
©